"ΑΝ ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΕΝ ΜΙΛΑΝΕ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΟΥΝ
ΚΑΙ ΝΑ ΒΑΛΟΥΝ ΠΡΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΑ ΔΕΙΝΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ,
ΤΟΤΕ ΤΙ ΛΟΓΟ ΥΠΑΡΞΗΣ ΕΧΟΥΝ;
"ΟΤΑΝ ΣΩΠΑΙΝΟΥΝ Η ΝΥΧΤΑ ΕΡΧΕΤΑΙ ΒΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ"
ΚΑΝΤΙΝΣΚΥ.
Η Τέχνη με αντιπροσώπους της τους μεγάλους καλλιτέχνες πάντα υμνούσε, περιέγραφε και μετέφερε μηνύματα των μεγάλων γεγονότων. Έτσι ακριβώς έγινε και με την Ελληνική Επανάσταση!
Την εβδομάδα αυτή θα γνωρίσουμε μεγάλα έργα που συνδέθηκαν και ανέδειξαν τον αγώνα των Ελλήνων για την ελευθερία.
Νικόλαος Γύζης , Η "Δόξα των Ψαρών"
Ο Νικόλαος Γύζης ζωγράφισε την “Δόξα” λίγο πριν από την εκπνοή του 19ου αιώνα, συλλαμβάνοντάς την ως ενσάρκωση της Δόξας του Διονυσίου Σολωμού και εμπνεόμενος από το επίγραμμα «Η καταστροφή των Ψαρών» (1825) του εθνικού μας ποιητή.
«Το λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί, να την φυλάμε κι όλοι μαζί και να μην λέγει ούτε ο δυνατός ‟εγώ”, ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς ‟εγώ”; Όταν αγωνιστεί μόνος του και φκιάσει ή χαλάσει, να λέγει εγώ, όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκιάνουν, τότε να λένε ‟εμείς”. Είμαστε εις το ‟εμείς” και όχι εις το ‟εγώ”. Και εις το εξής να μάθομεν γνώση, αν θέλομεν να φκιάσομεν χωριόν, να ζήσομεν όλοι μαζί.» - Μακρυγιάννης (Απομνημονεύματα
Ευγένιος Ντελακρούα "Η Σφαγή της Χίου"
Ο πίνακας πήρε το Χρυσό Μετάλλιο Δευτέρας Τάξεως το 1824 και βρίσκεται στο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Απεικονίζεται η τουρκική θηριωδία στο νησί της Χίου, όπου 20.000 άνθρωποι σφαγιάστηκαν, η πόλη, τα χωριά καταστράφηκαν και αφανίστηκε σχεδόν όλος ο πληθυσμός του νησιού.
Αυτός ο πίνακας αποτέλεσε μοχλό ανατροπής της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης προς την αξία του αγώνα των Ελλήνων για την ελευθερία.