ΣΤΙΓΜΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΗΜΕΡΑ ΤΕΧΝΗΣ : ΝΗΠΙΟ-Α-Β-Γ τάξη.

ΣΤΙΓΜΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΗΜΕΡΑ ΤΕΧΝΗΣ : ΝΗΠΙΟ-Α-Β-Γ τάξη.

par Αλεξάνδρα Κωνσταντοπούλου,
Nombre de réponses : 0

Η Θεματική ημέρα "Τέχνης" είναι ιδιαίτερα αγαπητή σε μικρούς και μεγάλους.

Ένας από τους βασικούς σκοπούς της Εκπαίδευσης είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου, σε γνωστικό, ηθικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο. Μία καινοτομική διδακτική μέθοδος που χρησιμοποιείται στην Εκπαίδευση, σε πολλές χώρες, αφορά την αξιοποίηση των έργων Τέχνης, γιατί κάθε καλλιτεχνικό έργο δεν αποτελεί απλώς μια έκφραση, αλλά μια δημιουργική έκφραση, πολυσχιδούς παιδευτικής αξίας.

Οι μαθητές μπορούν να ωφεληθούν, αλλά και αμεσότερα να διδαχθούν, μέσα από την επαφή τους με διάφορες μορφές αισθητικής έκφρασης, όπως η ζωγραφική, η μουσική, ο χορός, η λογοτεχνία, το θέατρο, ο κινηματογράφος κ.λπ. Συγκεκριμένα, η επαφή με την Τέχνη τούς βοηθάει να αναπτύσσονται ολόπλευρα, να αποκτήσουν ευαισθησία, ικανότητα για μάθηση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα και συντελεί στην καλύτερη κατανόηση του εαυτού τους, των άλλων ανθρώπων και του κόσμου, με περισσότερο ολιστικούς τρόπους (Wick, 2000 και Lawrence, 2005a στο Lawrence, 2008: 67).

  • Στο νηπιαγωγείο μας, η θεματική ημέρα ήταν αφιερωμένη στον γνωστό ζωγράφο,PABLO PICASSO. Μελετήσαμε δικούς του πίνακες και εστιάσαμε στο αγαπημένο για τους πίνακές του θέμα, επίκαιρο για εμάς, τους Αρλεκίνους και ειδικά εκείνον του μικρού Paulo.  Τα νήπιά μας μεταμορφώθηκαν με τη σειρά τους σε μικρούς Πικάσο και δημιούργησαν τους δικούς τους πίνακες ζωγραφικής- Αρλεκίνους.




  • Στο μάθημα της Μουσικής στο Νηπιαγωγείο & στο Δημοτικό συζητήσαμε με τα παιδιά για τον Van Gogh και τα βασικά χαρακτηριστικά του ιμπρεσιονισμού στη ζωγραφική (έλλειψη περιγράμματος, βιαστικές πινελιές, αίσθηση κίνησης στους πίνακες, έξοδος των ζωγράφων από τα ατελιέ, χρήση του μπλε χρώματος στις σκιές). Είδαμε τον πίνακα με την αμυγδαλιά και με το μεταλόφωνο τα παιδιά άκουσαν το  αντίστοιχο παιδικό τραγουδάκι. Επιπλέον  είδαμε τους πιο διάσημους πίνακες του Van Gogh και επικεντρωθήκαμε στην Έναστρη Νύχτα. Έγινε παραλληλισμός χαρακτηριστικών που παρατηρήσαμε στην Έναστρη Νύχτα με στοιχεία που συναντάμε στην μουσική.  
  • Αντίστοιχα στο  μάθημα των εικαστικών σε συνεργασία με το μάθημα Μουσικής μιλήσαμε για τη ζωή και το έργο του Βαν Γκονγκ και επικεντρωθήκαμε  στο ίδιο  έργο την ‘Έναστρη νύχτα’’ το οποίο θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του με σημαντική θέση στην ιστορία της σύγχρονης ζωγραφικής. Ο πίνακας αποτελεί ένα σύνολο εικόνων από τοπία που είχε ζωγραφίσει σε παλαιότερα έργα του.Το να αποτυπώσει την «εντύπωση» της νύχτας ήταν μια συνεχής πρόκληση για τον Βαν Γκονγκ.  Εγκατεστημένος στην  Γαλλία, ο Βαν Γκονγκ αρχίζει να ζωγραφίζει τη μέρα και τη νύχτα.Κατά τη διάρκεια του μαθήματος μέσω της φαντασίας ζωγραφίσαμε τους στροβιλισμούς στο σχέδιο και φτιάξαμε τις λέξεις αστέρια, φεγγάρι, νύχτα, δέντρο, βουνό, χωριό εικόνα. Φανταστήκαμε οτι κοιτάζουμε από το παράθυρο τη νύχτα και ζωγραφίσαμε με λαδοπαατέλ σε χαρτί μπλε, γαλάζιους ουρανούς, δημιουργώντας μια δικιά μας έναστρη νύχτα.

qR5IgBe2EUC9Nfd4c2fc7tT-ARklxCZjCELJ1KTlEHtGH0px9ZGYnc2L6d2Q3ys4wcA8_Ge4xwf4xKdBEhrteu0-iPiQijHHMC5BqEg3WS0K9q20QIGAS00Kdn1whRgP0dadVKUs

  • Στη Α' τάξη Με αφορμή την Ημέρα Τέχνης συνδυάσαμε τα μαθηματικά με την τέχνη. Μιλήσαμε για το τι είναι τέχνη και εστιάσαμε στον Ολλανδό ζωγράφο Piet Mondrian. Είδαμε πίνακές του και σχολιάσαμε τα σχήματα που δημιουργούνται κάνοντας σύγκριση ανάμεσα στο τετράγωνο και το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο.


Στη Β΄Δημοτικού

  • Μιλήσαμε για τον Joan Miro και το ρεύμα του υπερρεαλισμού. Εξηγήσαμε ότι ζωγράφοι όπως ο Miro ζωγράφιζαν συνθέσεις φανταστικές, με στοιχεία που δε θα μπορούσαν να υπάρχουν στην πραγματικότητα, σαν όνειρα. Παρατηρήσαμε τα σχήματα και τα χρώματα που χρησιμοποιούσε ο Miro και στη συνέχεια προσπαθήσαμε να του μοιάσουμε. Ρίχνοντας ένα ζάρι, ακολουθήσαμε τις οδηγίες του παιχνιδιού και δημιουργήσαμε τις δικές μας συνθέσεις. Το αποτέλεσμα των παιδιών είναι εκπληκτικό.


  • Στη συνέχεια, γνωρίσαμε τον Wassily Kandinsky. Ακούσαμε το παραμύθι «The noisy paint box», που μιλά με γλαφυρό τρόπο για τη ζωή και το ιδιαίτερο στυλ του ζωγράφου. Εξηγήσαμε τι είναι η αφηρημένη τέχνη και πώς ο Kandinsky αντιμετώπισε τη δυσπιστία των γύρω του στα πρώτα του βήματα. Ο Kandinsky είχε το χαρακτηριστικό να συνδέει τα χρώματα με τη μουσική. Έβλεπε τη μουσική και άκουγε τα χρώματα. Έτσι, βρήκαμε την ευκαιρία να συνδυάσουμε δύο τέχνες. Στον διαδραστικό πίνακα είδαμε βίντεο και παίξαμε παιχνίδια.
  • Σύνδεσμοι στο διαδίκτυο

  1. https://musiclab.chromeexperiments.com/Kandinsky/
  2. https://www.tate.org.uk/kids/games-quizzes/swingaling

  • Τέλος, φτιάξαμε μια κατασκευή γλυπτικής, εμπνευσμένη από την τέχνη του Henri Matisse.

clil.jpg


  • Στη Γ' τάξη υπήρξε ποικιλία θεμάτων.  Κάποιοι μαθητές έφτιαξαν κόμικς, κάποιοι "Χαρταετούς" ακούγοντας το αντίστοιχο τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη.  


  • Μιλήσαμε για τις 9 κατηγορίες της Τέχνης όπως διαμορφώνονται ως σήμερα, τις πηγές έμπνευσης, τις στιγμές δημιουργίας και την προσπάθεια, που χρειάζεται για να επιτύχουμε οτιδήποτε. Αναφερθήκαμε και ακούσαμε τη μουσική των: Beethoven, Vivaldi, Yianni, Florence and The Machine, Σταύρου Λάντσια. Μελετήσαμε την αρχιτεκτονική μέσω της σελίδας https://www.instagram.com/amazing.architecture/ και της θαυμαστής ιστορίας ανέγερσης ενός μαυσωλείου, του Taj Mahal, για τη Mumtaz Mahal έπειτα από επιθυμία του συζύγου της, αυτοκράτορα Shah Jahan. Κατόπιν, μεταφερθήκαμε μέσω του κινηματογράφου στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο και παρακολουθήσαμε το μονοκάμερο γύρισμα της ταινίας «1917». Στη συνέχεια μιλήσαμε λίγο για τις τεχνικές που χρησιμοποίησαν και είδαμε έργα των Pollock, Lichtenstein, Μόραλη, Keith Haring, Andy Warhol. Από εκεί περάσαμε στη γλυπτική και αναρωτηθήκαμε μαζί με τον "Thinker" του Rodin, είδαμε τον «Δρομέα» του Βαρώτσου και ταξιδεύοντας στο μουσείο του Λούβρου, την «Αφροδίτη της Μήλου», τη «Νίκη της Σαμοθράκης» και το άγαλμα «Έρωτας και ψυχή», πριν ανακαλύψουμε το έργο του Queirolo, «Release from Deception» που βρίσκεται στη Νάπολη.Ολοκληρώνοντας την ημέρα μας, τα παιδιά  ζωγράφισαν  και να κατασκεύασαν ό,τι ήθελαν, εμπνευσμένα από όσα είδαν, τις τεχνικές που παρατήρησαν καθώς τις εικόνες, που τους έκαναν εντύπωση.